Snelcursus Social Bookmarking

Deel ook!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Social BookmarkingJe kent vast wel de like knop van Facebook, want daar kun je op het internet bijna niet meer omheen. Mocht je de Facebook dans toch ontsprongen zijn: als je de facebookknop waar ‘like’ of ‘vind ik leuk’ op staat geef je te kennen dat je hetgene waar de knop naartoe verwijst leuk vindt. Door gebruik te maken van deze knop doe je al aan social bookmarking, je laat namelijk aan anderen zien wat jij leuk vind en daar komt het eigenlijk op neer bij social bookmarking. Er zijn echter iets complexere vormen van social bookmarking en daar gaan we het in dit artikel over hebben.

Social Bookmarking

Social bookmarking is dus het via aan andere mensen laten weten wat je op het internet zoal leuk vindt. Google+, de Pinterest, Twitter, Hyves en ga zo maar door, allemaal hebben ze ingehaakt op de Vind ik leuk-knop en kun je ook voor die sociale media via een knop aangeven wat je leuk vindt door het te ‘pinnen’, ‘tweeten’ en ‘respect geven’. Deze sociale media zijn allemaal Social Bookmark Sites.Naast deze voor veel mensen wel bekende sociale media bestaan er ook social bookmark sites die alleen echter internet-liefhebbers of internet-marketeers op werken. Op veel van deze social bookmark sites vind je naast de link ook een uitleg over waar de link naartoe verwijst plus afbeeldingen.

Waarom gebruikt men Social Bookmark Sites?

Voor Facebook, Twitter e.d. is het doel duidelijk: het heeft een sociaal doel en wel om jouw voorkeuren aan te geven. De minder bekende sites hebben een ander, meer indirect doel. Deze sites zijn namelijk dé manier om link-waarde vvan de door jou leuk gevonden site/artikel/pagina door te geven aan de zoekmachines. De zoekmachines zullen op hun beurt hetgene iets belangrijker vinden dan voorheen. Een link zal niet veel verschil maken, maar wanneer je je link op diverse social bookmark sites achterlaat heeft het zeker invloed. Het is dan wel belangrijk dat je je links niet allemaal tegelijkertijd achterlaat, maar dat je dit over diverse dagen, misschien wel weken of maanden verspreid.