3 Redenen waarom Ouders Online Informatie Opdoen bij het Kiezen van een Middelbare School

Online Information

internet-search-engine-1519471_640

Wie wil weten of het regent, kijkt gemiddeld genomen niet meer naar de lucht, maar naar het scherm van zijn smartphone. Verschillende apps geven de lezer de informatie waar hij naar zoekt en toont ook nog eens hoe laat het gaat regenen. Een raar voorbeeld misschien, maar dit is hoe de wereld tegenwoordig werkt: wie iets zoekt of iets wil weten, raadpleegt een scherm. Dit geldt ook als mensen een middelbare school zoeken. De drie belangrijkste redenen waarom ouders online informatie opdoen al ze een middelbare school kiezen voor hun kind.

1. Google weet raad, ook als je een school zoekt

Als we wat zoeken, raadplegen we Google. Google weet alles. Het is zo gewoon geworden dat googelen een erkend werkwoord is dat letterlijk betekent: het zoeken van informatie op internet. Als ouders een middelbare school zoeken voor hun kind, zullen ze waarschijnlijk eerst hun scherm raadplegen. Welke scholen zijn er in de buurt, wat zijn de resultaten van die scholen en welk soort onderwijs wordt aangeboden? Vragen die een ouders zich vroeger misschien ook wel stelde, maar waarop de antwoorden niet pasklaar te vinden waren. De generatie die vandaag de dag een middelbare school zoekt voor zijn kind is al veelvuldig actief op internet, de generatie die volgt is nog veel meer ingespeeld op de digitale wereld. Hoog presteren in Google is voor elk bedrijf een must geworden, ook voor scholen.

2. Ouders checken de website op betrouwbaarheid

Of een bedrijf of school betrouwbaar lijkt, is vaak afhankelijk van het uiterlijk van de website. Elke onderneming moet dus zorgen dat de website in orde is, ook een middelbare school. De informatie op de website moet goed vindbaar zijn en actueel. Een middelbare school moet zich dus verdiepen in waar ouders naar op zoek zijn en deze informatie hapklaar aanbieden. Waar mensen naar zoeken, dat kan een online marketingbureau die zich specialiseert in marketing voor scholen je zo vertellen. Het zal niet blijven bij ‘wat is het slagingspercentage’ of ‘wat zijn de gemiddelde examencijfers’. Tot slot nog: als de website er knullig uitziet, zal een ouder niet snel kiezen voor de school. Een website moet je dus zien als je visitekaartje dat laat zien wat je als school uit wil stralen en waar je voor staat. Geen eenvoudige opgave!

3. Omdat het kan: informatie is makkelijk te vinden én bereikbaar

Het vergelijken van scholen is zo eenvoudig, dat bijna iedereen dat snel kan doen. Via een speciale website kun je, door middel van het invullen van je postcode, alle informatie vinden die men wenst over alle scholen in de nabije omgeving. Een ouder kan een heleboel kenmerken invullen die hij belangrijk vindt, aan de hand waarvan een vergelijking gepresenteerd wordt. Ook rapporten van de inspectie zijn in te zien. De informatie wordt gepresenteerd als onafhankelijk en zal daarom gezien worden als betrouwbaar. Naast het op orde hebben van de online marketing moet een school dus ook nog eens presteren. Zorg er altijd voor dat er gewerkt wordt aan de verbeterpunten van de onderwijsinspectie om een volgend jaar nóg beter te scoren in de vergelijking.