Wat je nog niet wist over de Porsche 914

De Porsche 914 was pas het vierde model dat door de Porsche fabrieken werd gemaakt, na de 356, de 911 en de 912. Eind jaren ’60 rolde de eerste 914 van de band, hoewel er van een lopende band nog nauwelijks sprake was. Op oude foto’s van de fabriek zie je geen volautomatische robots die draaien en schroeven en lassen, maar tientallen noeste Duitse arbeiders met olie op het gezicht en vet onder de nagels. Er kwam voornamelijk ouderwets handwerk aan te pas om een berg Porsche 914 onderdelen om te toveren tot een rijdbaar exemplaar.
Motoren werden met de hand ingebouwd en vastgeschroefd, daken gemonteerd met schroevendraaiers en de banden met een fietspomp gevuld. Dat laatste bij wijze van spreken, dan.

Contract

De 914 was er een samenwerkingsverband tussen Volkswagen en Porsche. Er was namelijk een contractueel verband tussen de twee fabrieken, waarvan nog één project vervuld moest worden. Dat zou de 914 worden. Porsche zocht naar een goedkope opvolger van de 911 en de 912, waar Volkswagen een vervanger nodig had voor de Karmann Ghia. Eigenaardig genoeg hadden de 912 en de Karmann Ghia op uiterlijke kenmerken wel iets van elkaar weg, hoewel de Porsche 914 een heel andere auto zou worden.

Geen contract

Een maand na de presentatie van het eerste prototype overleed de directeur van Volkswagen, Heinz Nordhoff. Zijn opvolger Kurt Lotz had eigenlijk maar weinig interesse in het samenwerkingsverband met Porsche en zo leek de Porsche 914 al gedoemd te mislukken voordat er ook maar één was verkocht. De sportwagen werd vanwege deze animositeit namelijk maar een fractie goedkoper dan de 911 en dát was nou net niet de bedoeling. Uiteindelijk kwam de productie op gang en de 914/4 werd een bestseller!

Tweedehands

In 1976 is de productie van de Porsche 914 gestopt. Men ging in Duitsland verder met de succesvolle 911 en de nieuwe 924. Nogal logisch dat je geen nieuwe 914 meer kunt bemachtigen, maar tweedehands zijn ze (ook in Nederland) nog volop verkrijgbaar. Zoek wat rond op de geijkte autoverkoopplaatsen.nl en je treft ze al aan vanaf 3000 euro. Wij hebben geen flauw idee of dat ook een gaaf exemplaar betreft, maar onze schatting is dat je voor een kleine 8000 euro een Porsche 914 op de kop kunt tikken waarvoor ook nog genoeg Porsche 914 onderdelen te vinden zijn. Trek een oude overall aan, laat je snor staan; met vet onder je nagels en olie op je gezicht waan je jezelf een oude Duitse automonteur die zijn eigen 914 produceert.


Parts-Wise voor alle Porsche Onderdelen