Door autobandenlabel weet je wat je koopt

Het autobandenlabel dat sinds November 2012 verplicht is geeft informatie over drie categorieën: brandstofverbruik, veiligheid en geluid. Misschien heb je je al afgevraagd wat al de tekeningen en letters op een autoband inhouden, als je je een beetje verdiept in de coderingen weet je bij de aankoop van banden waar je aan toe bent.

Zuiniger autorijden

Behalve je rijstijl aanpassen voor zuiniger autorijden is het van belang welke autobanden onder je auto zitten. Aan het symbool voor brandstofverbruik (een benzinepomp) is af te lezen hoe zuinig de band is. De codering in deze categorie loopt van A (meest zuinig) tot G. De verschillen tussen deze uitersten kunnen wel een brandstofbesparing van 75 liter opleveren. De verschillen worden bepaald door de rolweerstand van de band.

Veilig autorijden
Iedereen weet dat remmen op een nat wegdek moelijker is dan remmen op een droog wegdek. Niet verkeerd dus, dat je aan je autobanden kunt zien, hoe veilig ze zijn. De codering voor rijden in de regen is weergegeven met een wolk met regendruppels als symbool, wederom met de letter A (beste score) tot G. Door de remprestaties te onderzoeken heeft een autoband een lettercode gekregen.

Banden maken geluid
Je zult je de nadelen van geluid van autobanden minder realiseren, maar er zit wel degelijk een verschil in decibellen bij verschillende autobanden. Het symbool is een geluidsbox met geluidsgolven. Heeft een autoband drie golven, dan is het geluid dat het produceert nu nog binnen de Europese norm, maar binnenkort niet meer, het is namelijk te verwachten dat de normering binnenkort aangepast wordt. Met de twee andere categorieën zit je safe: banden met twee geluidsgolven voldoen aan de norm en banden met één golf produceren ten minste 3 decibel onder de nieuwe Europese norm.

Geen kat in de zak
De classificatie zorgt dus voor meer veiligheid op de weg. En mits je natuurlijk goed advies krijgt of je van te voren verdiept in de betekenis van de coderingen, is het label heel erg nuttig. Het beste nieuws is misschien nog wel, dat slechte banden niet meer zo snel verkocht kunnen worden. Je koopt dus minder snel de zogenaamde kat in de zak.